Wednesday, July 10, 2013

Trifle Fruit Cocktail


Pencuci mulut atau dessert ini boleh dikatakan senang dibuat sebab main susun-susun dan lapis-lapiskan je....Bahan-bahan penting yang perlu ada dalam dessert ini ialah kek gulung / swiss roll cake, kastad, buah-buahan campuran, jelly dan krim putar (tapi cik kuali tak suka letak ni). Kita bole susun seberapa banyak lapisan yang kita hendak dalam satu bekas..Kalau boleh bekas yang kita nak susun tu biarlah bekas kaca atau yang boleh nampak keindahan lapisan trifle itu nanti... 


Bahan-Bahannya

1 gulung kek gulung / swiss roll cake (perisa ikut kegemaran anda)(cik kuali guna perisa vanilla/butter)
1 tin buah-buahan campuran / Fruit cocktail
90 gram serbuk jeli kristal (perisa stawberi)
1 tin susu cair
30 gram gula kastor
40 gram tepung kastad
1 sudu teh esen vanila
350ml air panas
5 sudu besar air

Cara Membuatnya:-

  • Potong kek gulung dengan ketebalan 0.5 - 1 inci. Susunkan didalam bekas yang anda gunakan.

  • Asingkan air buah campuran dengan buah-buahannya. Sapukan sedikit air buah campuran diatas kek gulung yang telah disusun. Untuk beri sedikit kelembapan pada kek.
  • Bancuhkan tepung kastad dengan 5 sudu air kemudian tuangkan dalam periuk. Dalam periuk yang sama masukkan susu cair, gula kastor, esen vanila. Masakkan kesemua bahan dengan api sederhana 6-8 minit. 
  • Kacau selalu hingga adunan menjadi pekat. Segera padamkan api setelah pekat dan tuangkan diatas kek tadi hingga menutupi semua bahagian kek. Biarkan bancuhan sejuk. 

  • Setelah sejuk, taburkan buah-buahan campuran diataslapisan kastad itu.

  • Bancuhkan serbuk jeli kristal dengan air panas. Kacaukan hingga serbuk jeli kristal larut. Kemudian tuangkan  dalam bekas hingga menutupi lapisan buah campuran. Biarkan jeli sejuk.
  • Setelah sejuk masukkan ke dalam peti sejuk selama 1 jam. Kemudian boleh dihidangkan sejuk. 
  • Pada yang gemar krim putar or whipping cream boleh diletakkan diatas lapisan jeli dan dihiaskan dengan buah strawberi. 

No comments:

Post a Comment