Tuesday, January 7, 2014

Sambal Cincalok


Cincalok / Chinchalok / Cencaluk adalah benda yang sama....Asal usul cincalok sudah semestinya dari Melaka dan diperbuat daripada udang geragau (udang kepai / udang kecil)....Udang geragu segar yg dicampurkan dengan nasi & garam kemudian diperam selama 3-4 hari menjadikan ia sebagai cincalok....Zaman cik kuali sekolah rendah, family cik kuali pernah tinggal kat area Pantai Kundur Melaka....Orang-orang kampung kat sini memang pakar membuat belacan dan cincalok....Udang geragau segar pun kalau dibuat cekodok / jemput-jemput memang sedap....serius tak tipu...Senang cerita semua sedap kalau guna udang geragau.....Berbalik pada motif cik kuali hari ini ialah nak kongsi ngn uolls bagaimana nikmatnya nak makan cincalok ni...Kalau kita biasa beli sebotol cincalok yg harga nya sekarang RM 5.00...Apa yg uolls rasa dari cincalok tu? Mesti masin yg teramat sangat kan....Haaa ni cik kuali nak cite mcm mana nak buat cincalok lagi sedap dimakan....Kalau ade asam pedas, cincalok, ikan masin & ulama memang makan dengan berseleranya la kan....... 

Bahan-Bahanya:-

2-3 sudu besar Cincalok
1 biji bawang besar (dihiris nipis)
3 biji cili padi (dipotong nipis) (boleh tambah lagi jika ingin pedas)
1 biji perahan limau kasturi (dibuang biji)

Cara Membuatnya :-

  • Dalam satu mangkuk, campurkan cincalok, bawang besar, cili padi & perahan limau
  • Gaulkan hingga sebati semuanya.
  • Kemudian hidangkan bersama dengan lauk kegemaran anda....

1 comment: