Wednesday, June 24, 2015

Onde-Onde / Buah Melaka


Cik Kuali rasa ini lah kuih paling senang & mudah untuk buat dalam dunia.... Sebabnya kita bancuh adunan tepung lepas tu masukkan kedalam air panas didih, kuih timbul dah masak....Cik kuali rasa uolls semua pernah buat kuih buah melaka atau nama lain nya Onde-onde....Betul tak? Ok la hari ini cik kuali nak kongsi kan resepi kuih senang ni....

Bahan-Bahannya: 
Anggaran dalam 20 biji buah melaka.

3 cawan tepung pulut
Gula melaka - potong kecil
1 cawan air atau secukupnya
5 helai daun pandan 
1 sudu kecil kapur makan 
1 cawan kelapa parut yang putih sahaja
Sedikit garam - untuk gaul dengan kelapa parut


Cara Membuatnya:

  • Kisarkan daun pandan dengan air secukupnya hingga halus. Tapiskan jus padan untuk asingkan hampasnya & ketepikan.
  • Bancuh tepung pulut dengan air daun pandan serta air kapur sedikit demi sedikit sehingga adunan boleh digentel dan tak melekat di tangan.
  • Ambil adunan sebesar ibu jari dan leperkan. Masukkan gula melaka yang dipotong kecil atau dihancurkan supaya ianya betul betul cair semasa direbus. Tutup adunan kemas kemas dan gentel adunan dengan kedua tapak tangan supaya berbentuk bulat cantik.  
  • Panaskan air di dalam periuk sehingga mendidih. Kemudian masukkan bebola tepung tadi dan tunggu sehingga ianya timbul di permukaan air menandakan ianya telah masak dan sedia diceduk keluar.
  • Setelah timbul, tos dan terus masukkan ke dalam pinggan kelapa parut yang telah digaul bersama sedikit garam. Golek golekkan di atas kelapa sehingga ianya betul betul bersalut. Sedia untuk dihidangkan. 

No comments:

Post a Comment