Thursday, May 9, 2013

Scrambled Egg Wraps



Scrambled egg wraps nama nye ha....omputih sgt kan...Sebenarnya, malam ni kami makan diluar sebab cik kuali agak malas nak memasak.....Dalam minggu ni angin malas memasak tu selalu sangat datang...Menu yang cik kuali nak cerita ni cik kuali sediakan untuk sarapan pagi tadi...Apa itu "wraps"? Jika dilihat pada rupa ada seperti capati...Wraps ni boleh didapati di pasaraya seperti Mydin, Giant, Aeon ataupun Tesco...dalam satu paket ada 8 keping dan juga ada beberapa perasa...macam Cik kuali suka yang perasa Original.....


Wraps cik kuali buat ni ada campur dgn sosej, sayuran sikit & keju selain daripada telur. Sayurannya cik kuali letak tomato dadu dan salad..cik kuali suka sayur "butterhead lettuce" sebab tahan lama dan juga rasa ranggup....Sebenarnya isi wraps anda boleh pelbagai seperti daging ayam panggang, nugget, daging burger atau jejari isi ketam..terpulang kepada selera anda.
Bahan-bahannya:-
3 keping wraps
3 biji telur
1 sudu besar mentega
1/4 cawan susu
2 keping sosej
6 keping Butterhead lettuce / daun salad (dibasuh)
1/2 biji tomato (dipotong dadu)
2 keping keju 
Sedikit mayonis 
Sedikit Serbuk lada hitam (yg kasar)(optional)
Sedikit Garam
Sedikit sos cili (jika ingin pedas)

Cara Membuatnya:-
  • Scrambled egg / Telur Hancur - Dalam satu mangkuk, kacau telur bersama garam dan susu. Panaskan kuali "non-stick" dan masukkan mentega. Biarkan mentega cair sedikit kemudian tuangkan bancuhan telur. Kacau selalu dengan api sederhana hingga telur menjadi sedikit ketul. Padamkan api. Ketepikan
  • Sosej anda boleh rebus / kukus atau gorengkan. Cik kuali rebus sahaja sosej kemudian dipotong nipis.
  • Panaskan Wraps atas kuali "non-stick" selama 1 minit. Jangan sampai garing nnti wraps menjadi keras dan liat.
  • Setelah panaskan wraps, sapukan mayonis diatasnya. Kemudian boleh diletakkan daun salad, keju, scrambled egg / telur hancur, sosej dan tomato.
  • Taburkan sedikit serbuk lada hitam. Gulungkan wraps dan potong dibahagian tengah wraps tersebut bagi memudahkan anda untuk makannya.
  • Hidangkan dengan sos kegemaran anda.





No comments:

Post a Comment