Monday, May 13, 2013

"Afternoon Tea" Katanya


    Ini projek cik kuali buat minggu lepas...Saja nak buat sendiri kat rumah....Afternoon Tea ini biasa terdapat di hotel atau cafe eksklusif dengan harga RM50-RM80 seorang....Apa yang ada dengan "Afternoon Tea"? Pada kebiasaannya, Afternoon Tea akan dihidangkan dalam satu set lengkap dengan pelbagai jenis manisan dan savoury atau roti seperti macaroon, muffin, kek, cinnamon roll, scone, tart, croissant, sandwich dan lain-lain. Semua ini akan dihidangkan bersama minum panas. 

    Macam mana cik kuali boleh terpikir nak buat semua nih? Cik Kuali dapat hadiah teh Earl grey dari kakak ipar. Jadinya, untuk buatkan rasa earl grey itu lagi sesuai cik kuali buatkan la afternoon tea ini. Cik kuali beli cupcakes sedap dari Wondermilk, cinnamon roll & pastry dari Coldstorage, plain croissant dari Cake Sense. Cukup semua bahan-bahan ni kite boleh dah buat Afternoon Tea Party for 2 sbb berdua je kan... Kite ubah sikit dari plain croissant jadikan tuna croissant. Cik Kuali guna Tuna Mayonis dalam tin Ayambrand sajer & tambahkan sedikit daun salad. Menu tambahan lain, cik kuali buat egg sandwich..Mudah dan mengenyangkan. Untuk mencantikkan hidangan kita hidangkan dengan pinggan mangkuk yang kita ada. Cik Kuali ada pinggan bertingkat dari Ikea. Jadi kite gunakan la yer....Keluarkan set2 cawan hadiah perkahwinan dan gunakannya, jangan disimpan jer dalam almari tu...

  Sebenarnya menu manisan atau roti ini boleh diolah mengikut selera & kehendak anda. Sebagai contoh, tidak semestinya terhad kepada cupcakes atau kek sahaja, mungkin boleh ditukar kepada muffin yg comel. Croissant juga boleh dibiarkan kosong untuk dimakan dengan jem & mentega. Kretiviti terletak ditangan kita untuk menampakkan sesuatu itu cantik & sedap dimakan. Kos juga berpatutan jika kita bijak membelinya. Dengan semua yang cik kuali sediakan, kos yg dibelanja untuk membeli cupcakes, pastry dan bahan-bahan lain hanya RM25-RM30 untuk 2 orang. Bersantai dirumah dengan set Afternoon Tea buatan sendiri memang seronok.   


No comments:

Post a Comment