Thursday, July 18, 2013

Ikan Siakap Kukus Halia


Salam Ramadhan.....Dah puasa ke berapa dah kita hari ini? Sekejap je dah 10 hari...Pantas sungguh masa berlalu...Apa menu berbuka uolls semalam? Cik kuali masak yang mudah dan ringkas saja semalam kerana agak kepenatan bekerja...Hari ini cik kuali nak kongsikan menu sihat, ringkas dan cepat disediakan....yang penting sedap...Adakalanya kita bosan makan ikan yang digoreng dan dibuat gulai. Apa salahnya sesekali kita ubah cara masakkan pula...Kita kukus, panggang dan grill (dah mcm iklan Panasonic plak)...hehehe...Bahan-bahan untuk kukus ikan ini pun mudah dan senang didapati...Selain siakap boleh juga guna kan ikan bawal, ikan merah dan ikan kerapu....Cara kukus pula tidak semestinya mengunakan periuk kukus...Dengan kuali pun kita boleh kukus ikan cuma yang perlu ada penutup kuali dan besi pengalas periuk...

Bahan-Bahannya:-

1 ekor ikan siakap (dicuci bersih)
2 inci halia (dihiris halus)
5 sudu besar kicap cair
3 sudu besar air
3 percikan lada putih / lada sulah
1 sudu kecil gula
1/2 sudu kecil minyak bijan
2 sudu besar minyak
Beberapa helai daun sup & daun bawang (dipotong panjang 2 inci)
Sedikit garam

Cara Membuatnya :-
  • Dalam 1 mangkuk, campurkan minyak bijan, kicap cair, lada putih dan gula. Ketepikan 
  • Ikan dicuci bersih dan diletakkan didalam pinggan yang boleh dikukus. Taburkan sedikit garam dan 1/2 bahagian halia yg telah dihiris tadi.
  • Didihkan air didalam kuali. Letakkan besi pengalas periuk dan masukkan pinggan ikan. Kemudian tutup rapat dengan penutup kuali. Kukus ikan selama 8 minit.
  • Setalah 8 minit, tutupkan api. Keluarkan ikan dan buangkan air lebihan ikan di dalam pinggan serta halia. 
  • Kemudian ambil 1/2 bahagian halia yang telah dihiris tadi, ditaburkan diatas ikan yg telah dikukus. Panaskan 2 sudu minyak. Setelah panas, dicurahkan ke atas halia dan ikan. 
  • Kemudian guna kuali yang sama, panaskan bahan-bahan kicap yang kita telah campurkan tadi. Biarkan mendidih. Setelah mendidih, padamkan api dan dituangkan rata keatas ikan. 
  • Akhir sekali taburkan daun bawang dan daun sup. Ikan siap untuk dihidangkan.   


No comments:

Post a Comment